کنایه از مردم بدکاره و فاسق و فاجر بدروزگار باشد. (برهان) (آنندراج). فاسق. بدکار. (غیاث اللغات). فاسق فاجر و ظالم. (فرهنگ رشیدی) : سپیدکار وسیه کار دست و زلف تواند تو بیگناهی از این هر دو ای ستیزۀ ماه. سوزنی. سیه کار شب چون شود شحنه سود برون آید آتش ز گردنده دود. نظامی. بدزدید بقال از اونیم دانگ برآورد دزد سیه کار بانگ. سعدی. سیه کاری از نردبانی فتاد شنیدم که هم در نفس جان بداد. سعدی. رجوع به سیاه کار شود
کنایه از مردم بدکاره و فاسق و فاجر بدروزگار باشد. (برهان) (آنندراج). فاسق. بدکار. (غیاث اللغات). فاسق فاجر و ظالم. (فرهنگ رشیدی) : سپیدکار وسیه کار دست و زلف تواند تو بیگناهی از این هر دو ای ستیزۀ ماه. سوزنی. سیه کار شب چون شود شحنه سود برون آید آتش ز گردنده دود. نظامی. بدزدید بقال از اونیم دانگ برآورد دزد سیه کار بانگ. سعدی. سیه کاری از نردبانی فتاد شنیدم که هم در نفس جان بداد. سعدی. رجوع به سیاه کار شود
سینه کالر (Cinecolor) یک فرآیند ابتدایی در صنعت فیلم سازی رنگی بود که در دهه های 1930 و 1940 میلادی استفاده می شد. این فرآیند به عنوان یک روش ارزان تر نسبت به فرآیندهای رنگی پیچیده تر و گران تری مانند تکنیکالر (Technicolor) توسعه یافت. سینکالر به دلیل هزینه پایین تر و تکنولوژی ساده تر، به ویژه برای فیلم های کوتاه و سریال های سینمایی مناسب بود. ویژگی های کلیدی سینه کالر: 1. فرآیند دو رنگی : - سینه کالر از یک فرآیند دو رنگی استفاده می کرد که شامل فیلم برداری از صحنه ها با دو فیلتر رنگی بود: یکی برای رنگ قرمز و دیگری برای رنگ آبی. این دو فیلترها به طور جداگانه روی فیلم سیاه و سفید اعمال می شدند و سپس این فیلم ها به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می شدند تا یک تصویر رنگی تشکیل دهند. 2. پالت رنگ محدود : - به دلیل استفاده از فقط دو رنگ اصلی (قرمز و آبی)، تصاویر تولید شده توسط سینه کالر دارای پالت رنگی محدودی بودند. این محدودیت به معنای این بود که فیلم های سینه کالر نمی توانستند تمام طیف رنگ ها را به درستی نمایش دهند و بیشتر بر سایه ها و رنگ های میانه تکیه داشتند. 3. هزینه کمتر : - یکی از مزایای اصلی سینه کالر نسبت به تکنیکالر و سایر فرآیندهای رنگی پیشرفته تر، هزینه پایین تر آن بود. این امر باعث شد که بسیاری از فیلمسازان مستقل و استودیوهای کوچک تر به استفاده از این فرآیند روی بیاورند. 4. کاربرد محدود : - سینه کالر بیشتر در تولید فیلم های کم بودجه، سریال های کوتاه و برخی فیلم های بلند استفاده می شد. به دلیل محدودیت های رنگی و کیفیت تصویر، فیلم های اصلی هالیوودی کمتر از این فرآیند استفاده می کردند. نمونه های برجسته: برخی از فیلم هایی که از فرآیند سینه کالر استفاده کرده اند شامل فیلم های کوتاه، سریال های سینمایی و فیلم های بلند کم بودجه هستند. به عنوان مثال، `کاپیتان کلیدور` (Captain Calamity) (1936) و `قانون مرزی` (The Border Legion) (1940) از جمله فیلم هایی هستند که از این فرآیند استفاده کرده اند. سینه کالر به عنوان یکی از قدم های ابتدایی در توسعه فناوری های فیلم سازی رنگی شناخته می شود و هرچند که با پیشرفت تکنولوژی های پیشرفته تر مثل تکنیکالر جایگزین شد، اما نقش مهمی در تاریخ فیلم سازی و تکامل فرآیندهای رنگی داشت. فرآیندی قدیمی که در آن فقط با استفاده از دو رنگ، فیلم رنگی تولید می کردند. این فرآیند در زمانی به بازار آمد که تنها فرآیند تکنی کالر برای رنگی کردن فیلم ها وجود داشت، اما از آنجا که این فرایند بسیار پر هزینه بود عمدتا تولید کنندگان فیلم به سراغ آن نمی رفتند، اما با ورود سینه کالر و کم هزینه تر بودن آن این فرایند در اوایل مورد استقبال قرار گرفت.
سینه کالر (Cinecolor) یک فرآیند ابتدایی در صنعت فیلم سازی رنگی بود که در دهه های 1930 و 1940 میلادی استفاده می شد. این فرآیند به عنوان یک روش ارزان تر نسبت به فرآیندهای رنگی پیچیده تر و گران تری مانند تکنیکالر (Technicolor) توسعه یافت. سینکالر به دلیل هزینه پایین تر و تکنولوژی ساده تر، به ویژه برای فیلم های کوتاه و سریال های سینمایی مناسب بود. ویژگی های کلیدی سینه کالر: 1. فرآیند دو رنگی : - سینه کالر از یک فرآیند دو رنگی استفاده می کرد که شامل فیلم برداری از صحنه ها با دو فیلتر رنگی بود: یکی برای رنگ قرمز و دیگری برای رنگ آبی. این دو فیلترها به طور جداگانه روی فیلم سیاه و سفید اعمال می شدند و سپس این فیلم ها به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می شدند تا یک تصویر رنگی تشکیل دهند. 2. پالت رنگ محدود : - به دلیل استفاده از فقط دو رنگ اصلی (قرمز و آبی)، تصاویر تولید شده توسط سینه کالر دارای پالت رنگی محدودی بودند. این محدودیت به معنای این بود که فیلم های سینه کالر نمی توانستند تمام طیف رنگ ها را به درستی نمایش دهند و بیشتر بر سایه ها و رنگ های میانه تکیه داشتند. 3. هزینه کمتر : - یکی از مزایای اصلی سینه کالر نسبت به تکنیکالر و سایر فرآیندهای رنگی پیشرفته تر، هزینه پایین تر آن بود. این امر باعث شد که بسیاری از فیلمسازان مستقل و استودیوهای کوچک تر به استفاده از این فرآیند روی بیاورند. 4. کاربرد محدود : - سینه کالر بیشتر در تولید فیلم های کم بودجه، سریال های کوتاه و برخی فیلم های بلند استفاده می شد. به دلیل محدودیت های رنگی و کیفیت تصویر، فیلم های اصلی هالیوودی کمتر از این فرآیند استفاده می کردند. نمونه های برجسته: برخی از فیلم هایی که از فرآیند سینه کالر استفاده کرده اند شامل فیلم های کوتاه، سریال های سینمایی و فیلم های بلند کم بودجه هستند. به عنوان مثال، `کاپیتان کلیدور` (Captain Calamity) (1936) و `قانون مرزی` (The Border Legion) (1940) از جمله فیلم هایی هستند که از این فرآیند استفاده کرده اند. سینه کالر به عنوان یکی از قدم های ابتدایی در توسعه فناوری های فیلم سازی رنگی شناخته می شود و هرچند که با پیشرفت تکنولوژی های پیشرفته تر مثل تکنیکالر جایگزین شد، اما نقش مهمی در تاریخ فیلم سازی و تکامل فرآیندهای رنگی داشت. فرآیندی قدیمی که در آن فقط با استفاده از دو رنگ، فیلم رنگی تولید می کردند. این فرآیند در زمانی به بازار آمد که تنها فرآیند تکنی کالر برای رنگی کردن فیلم ها وجود داشت، اما از آنجا که این فرایند بسیار پر هزینه بود عمدتا تولید کنندگان فیلم به سراغ آن نمی رفتند، اما با ورود سینه کالر و کم هزینه تر بودن آن این فرایند در اوایل مورد استقبال قرار گرفت.
دهی است از دهستان اوچ تپۀ بخش ترکمان شهرستان میانه. دارای 137 تن سکنه. آب آن از چشمه. محصول آنجا غلات، حبوبات. شغل اهالی زراعت، گله داری و راه آن ارابه رو است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4)
دهی است از دهستان اوچ تپۀ بخش ترکمان شهرستان میانه. دارای 137 تن سکنه. آب آن از چشمه. محصول آنجا غلات، حبوبات. شغل اهالی زراعت، گله داری و راه آن ارابه رو است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4)
کنایه از فاسق و فاجر و ظالم و محیل و گناهکار، (برهان) (آنندراج) (ناظم الاطباء) : مکاره ای است اندر خشم، سیاه کاره ای سپیدچشم، (جهانگشای جوینی)، بیا بمیکده و چهره ارغوانی کن مرو بصومعه کآنجا سیاه کارانند، حافظ، جانا روا مدار که بی هیچ موجبی چشم سیاه کار تو خونم هدر کند، ابن یمین (از آنندراج)
کنایه از فاسق و فاجر و ظالم و محیل و گناهکار، (برهان) (آنندراج) (ناظم الاطباء) : مکاره ای است اندر خشم، سیاه کاره ای سپیدچشم، (جهانگشای جوینی)، بیا بمیکده و چهره ارغوانی کن مرو بصومعه کآنجا سیاه کارانند، حافظ، جانا روا مدار که بی هیچ موجبی چشم سیاه کار تو خونم هدر کند، ابن یمین (از آنندراج)
کنایه از ظلم و شوخی. (آنندراج) (غیاث) : در سیه کاری چو شب روی سپیدآرم چوصبح پس سپید آید سیه خانه به شب مأوای من. خاقانی. آتش ارچه سرخ روی است از شرر تو ز فعل او سیه کاری نگر. مولوی. چند بتوان ساخت موی خویش چون قیر از خضاب چون نمیگردد جوان دل زین سیه کاری چه سود. صائب. رجوع به سیاه کاری شود
کنایه از ظلم و شوخی. (آنندراج) (غیاث) : در سیه کاری چو شب روی سپیدآرم چوصبح پس سپید آید سیه خانه به شب مأوای من. خاقانی. آتش ارچه سرخ روی است از شرر تو ز فعل او سیه کاری نگر. مولوی. چند بتوان ساخت موی خویش چون قیر از خضاب چون نمیگردد جوان دل زین سیه کاری چه سود. صائب. رجوع به سیاه کاری شود